torsdag 1 oktober 2015

Högkulturer


Medelhavsvärldens flodkulturer




Nu ska vi arbeta med gamla antika kulturer! Ämnet är historia och vi ska lära oss om högkulturer. Vad det innebär, var någonstans i världen det uppstod högkulturer. De övergripande frågorna vi ska arbeta med är:

*Vilka spår från dessa högkulturer kan vi uppfatta i vår egen tid?
*Vad menas med ord och uttryck såsom tex  folk och kultur
*Vad är skillnaden mellan kulturmöte och kulturarv?
*Vilka orsaker fanns det till att människor och kulturer möttes och vilka konsekvenser fick dessa möten?

Vi ska läsa om Egypten och om Mesopotamien.


Viktiga begrepp

Antiken
By
Civilisation
Flodkultur
Folk
Högkultur
Imperium
Kultur
Kulturarv
Kulturmöte
Mesopotamien
Nomad
Rike
Stad
Stadsstat



Det var en gång för länge, länge sen....


Utifrån filmen vill jag att ni tillsammans med din kompis försöker förklara följande begrepp:


Neolitisk revolution
Den bördiga halvmånen
Nomader
Jämlikhet
Specialisering av arbete
Rättmätig
Hierarkiska samhällen
Diskutera följande frågor...
1. Vilka orsaker finns det till att människor förändrar sitt levnadssätt från jägare och samlare till att bli jordbrukare?
2. Vilka följder får det för människan att de blir jordbrukare? Hur förändrade revolutionen deras liv? Vilka fördelar och nackdelar fanns det med det nya sättet att försörja sig?
3. När människorna levde som jägare och samlare rådde i allmänhet jämlikhet. I jordbrukssamhället blev skillnaderna större när det gällde makt och inflytande, både mellan rik och fattig och mellan man och kvinna. Varför?
Här övar ni både er begreppsförmåga, analysförmåga och er kommunikativa förmåga.

Inför provet i v.45

Lärobok sid 12-27.
Ni kan även titta på filmen som ligger ovanför och kolla så att ni har koll på diskussionsfrågorna som vi arbetade med efter filmen,
Kolla med så att ni har koll på de olika begreppen.

    1. Vad menas med att medelhavsvärldens kulturer är antika?
    2. Vilka två flodkulturer växte upp ca 3000 f.kr.
    1. Vad hette floderna som var viktiga i dessa kulturer?
    2. På vilket sätt var floderna så viktiga?
    3. Hur livnärde sig människan innan hon blev bofast?
    4. Beskriv vad den neolitiska revolutionen innebar, Vilka fördelar kan du se? Vilka nackdelar kan du se?
    5. I samhällena levde man i ett hierarktiskt system, vad innebar det?
    6. Hur styrdes Egypten?
    7. Hur styrdes Babylonien?
    8. Varför var religionen en så viktig del i människornas liv?
    9. Vad var orsakerna till att det uppkom olika yrken i samhällena?
    10. Vad blev konsekvenserna av att man kunde börja odla sin egen mat?
    11. Hur kan vi veta idag hur dessa civilisationer såg ut?
    12. Vad finns det för kulturarv från denna tiden?
    13. Vad innebar kulturmöten på denna tiden?
    14. Vad hette de tre stora rikena i Mesopotamien?
    15. Vad hette folket som bodde i Mesopotamien?
    16. Vad hette de två städerna i Mesopotamien?
    17. Vad blev Babyloniens kung Hamurabi mest känd för?
    18. Assyrien erövrade Babylonien och kunde skapa ett inmperium. Vad innebar det?
    19. Vad var anledningarna till deras krigsframgångar?










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar