Revolutionernas tid
Historikerna brukar ofta kalla tiden från 1700-talets mitt och omkring 100 år framåt i tiden för "Revolutionernas tid" Med revolution menas med att det är en betydelsefull, snabb och oftast våldsam förändring . Det kan handla om hur ett land styrs men även om förändringar i människors levnadsvillkor, vanor och tänkande.
Vi ska titta närmare på
1, Industriella revolutionen
2. Amerikanska frihetstiden
3. Franska revolutionen
Dessa tre revolutionerna har spelat en avgörande roll i världshistorien, utan dessa hade världen antagligen sett annorlunda ut.
Industriella revolutionen
Om någon vecka ska du ha förståelse för:
* Vad det var som orsakade de olika förändringarna
* På vilka olika sätt förändrades samhället genom revolutionerna?
* Vilka grupper i samhället drev på revolutionen? Varför gjorde de det?
* Vilka vann på revolutionen och vilka förlorade?
* Vilken betydelse har revolutionerna fått för historien, för oss som lever idag?
Viktiga begrepp Industrialsering
Arbetskraft
Arbetsmiljö
avel
Befolkningsökning
fabrik
järnväg
kapital
marknad
råvaror
skifte
skogsindustri
smittkoppsvaccin
stenkol
stål
tuberkulos
stenkol
Urbanisering
Verkstadsindustri
Ångbåtar
ångmaskin
Här kommer en film som handlar om Industriella Revolutionen.
Din uppgift är att titta på filmen hemma, gärna två gånger
Din uppgift är att titta på filmen hemma, gärna två gånger
Efter att du har sett filmen så vill jag att du kortfattat försöker
förklara följande begrepp med egna ord
(här får du möjlighet att öva på begreppsförmågan) :
förklara följande begrepp med egna ord
(här får du möjlighet att öva på begreppsförmågan) :
ångmaskin
råvara
kapital
textilindustri
uppfinningar (ge gärna exempel)
effektivare jordbruk
Vi kommer att utgå från dessa ord då vi nästa lektion sammanfattar
gemensamt vad filmen handlade om.
Se till att du kommer förberedd till lektionen
Konsekvenser av den industriella revolutionen
Titta på filmen hemma. Skriv ner tre viktiga konsekvenser och förklara hur de har
påverkat människorna och samhället de levde i.
På lektionen ska vi gå igenom exempel på
Politiska konsekvenser
Sociala konsekvenser
Ekonomiska konsekvenser
Diskussion i grupp
I grupper ska ni sedan tillsammans hjälpa åt att sortera ut vilka konsekvenser
som var politiska, sociala eller ekonomiska
Ni ska även fundera kring konsekvenser som kan vara långsiktiga el kortsiktiga.
gemensamt vad filmen handlade om.
Se till att du kommer förberedd till lektionen
Konsekvenser av den industriella revolutionen
Titta på filmen hemma. Skriv ner tre viktiga konsekvenser och förklara hur de har
påverkat människorna och samhället de levde i.
På lektionen ska vi gå igenom exempel på
Politiska konsekvenser
Sociala konsekvenser
Ekonomiska konsekvenser
Diskussion i grupp
I grupper ska ni sedan tillsammans hjälpa åt att sortera ut vilka konsekvenser
som var politiska, sociala eller ekonomiska
Ni ska även fundera kring konsekvenser som kan vara långsiktiga el kortsiktiga.
Amerikanska frihetskriget och franska revolutionen
Ibland blir man riktigt missnöjd och besviken på saker i samhället, räcker besvikelsen för att man ska göra uppror mot de som styr landet? Ja, människorna i Frankrike och i Amerika blev så irriterade och överkörda att de var tvungna att agera. Hur var egentligen situationen i länderna, vem styrde länderna som gjorde att folket blev så fientligt inställda?
Detta är det ni ska jobba med under två veckor framåt, orsaker och följder av dessa revolutioner som inträffat både under samma och under skilda århundraden. All fakta ni behöver har ni här nedan.
Viktiga begrepp Amerikanska frihetstiden Viktiga begrepp Franska revolutionen
Bojkott Adel
Boston tea Party Bastiljen
"De amerikanska kolonierna" Borgare
Förbund Bönder
Indianer Code Napoleon
Kongressen Deklarationen om de mänskliga rättigheterna
Lojalist Det tredje ståndet
Parlament "Eden i bollhuset"
President "Frihet, jämlikhet, broderskap"
Sjuårskriget Giljotin
Självständighetsförklaring Kvinnotåget till Versailles
Slavar Präster
Smittkoppor Skräckväldet
Tull Wienkongressen
Undersök en revolution i taget och fyll i er analysmodell, detta kommer ni att behöva till er enskilda skrivning senare.
1. Amerikanska revolutionen
2. Franska revolutionen
Slutuppgift till revolutionerna
Nu har vi under några veckor jobbat tillsammans med flera revolutioner, några av dem skedde i olika århundraden. Jag vill att du med hjälp av din mall resonerar kring följande frågor med hjälp av rubriken
- Vilka orsaker ligger bakom de tre revolutionerna?
- Hur förändrades samhällena efter revolutionerna?
- Finns det någon revolution som skiljer sig från de andra? Hur? Varför?
- Vilka samband (likheter) kan du se mellan de olika tidsperioderna?
Vilka orsaker har ni i gruppen hittat? Hur sitter dessa orsaker i hop, vilka samband har ni hittat? Vad är dina tankar, kan du utveckla resonemanget ytterligare?
Jag bedömer i vanlig ordning inte hur mycket fakta du kan utantill, utan hur du resonerar kring den fakta du har samlat in om orsakerna kring och följderna av revolutionerna. Jag bedömer också hur du använder dig av de begrepp som är typiska för området. Använder du dem i rätt sammanhang? Visar du att du har förstått vad de betyder?
På lektionen får du uppgiften i pappersform och till den också en begreppslista som du kan ha användning för.
Lycka till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar