Världens befolkning
Jordens befolkning ökar snabbt i takt. Det beror främst på att antalet människor i fattiga länder blir fler. Jämför för några årtionden sen skaffar man sig visserligen färre barn idag, men tack vare bättre sjukvård överlever fler barn än tidigare.
Övergripande frågor som vi ska fokusera på under detta arbetsområde
- Hur är jordens befolkning fördelad över jordklotet?
- Vad finns det för orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen?
- Varför flyttar människor till ett annat land?
- Varför flyttar människor från landsbygd till stad och vilka konsekvenser får detta?
- Vilka orsaker ligger bakom fattigdom?
- Hur påverkas den fattiga befolkningen av den rika delens utsläpp av fossila bränslen?
I detta arbetsområde ska vi titta närmare på var någonstans människor bor och varför de bor där de bor.
Därför blir den huvudsakliga uppgiften för er att ta reda på mer om befolkningsökning och dess konsekvenser. Kommer jordens befolkning att öka? Kan vi bli fler? Hur ska vi nå hållbara lösningar för de problem som befolkningsökningen för med sig.
Övning 1
Ni ska nu i grupper om fyra och fyra diskutera kring lite olika frågeställningar. Välj ut en i gruppen som skriver ner era tankar och funderingar. Däremot ska alla i gruppen vara delaktiga och vara noga insatta inför varje diskussionstillfälle.
- Se på världskartan. Fyll i rutorna om ni tror att det bor lite eller mycket människor på den platsen. Fundera lite med över vad det är som gör att det ser ut som det gör på just den platsen.
- Vad är det som gör att människor bor där de gör?
- Kan du ge något exempel på när det skedde en stor befolkningsökning i historien? Till exempel någon stor samhällsförändring eller någon uppfinning eller upptäckt?
Övning 2
När ni nu fått en repetition kan ni ge er i kast med grunden till det vi ska koncentrera arbetet på, nämligen den befolkningsökning som sker i många länder. Titta på filmen nedan så ni får lite kött på benen i er kommande diskussion.
Titta på filmen hemma så att ni i grupper sedan kan diskutera följande uppgifter.
:
Ett socialt perspektiv innebär…?
Ett ekonomiskt perspektiv innebär…?
Ett ekologiskt perspektiv innebär…?
Ta med er era exempel till skolan och er grupp.
I skolan:
- Enskilt – Vad leder en överbefolkning till?
- Par – Jämför era svar och resonera kring dem utifrån perspektiven socialt, ekonomiskt och ekonomiskt. Ta hjälp av modellen nedan.
- Alla – Vi lyfter era svar i helklass och diskuterar tillsammans hur överbefolkning påverkar jorden utifrån de tre perspektiven.
Överbefolkning
Orsaker och konsekvenser
Efter att ha sett denna video av Hans Rosling, fundera i grupper över följande:
Vilka orsaker till en överbefolkning hittade ni?
Var sker en befolkningsökning?
Vilka följder får en ökad befolkning?
Var sker en befolkningsökning?
Vilka följder får en ökad befolkning?
- Varför ökar befolkningen i vissa delar av världen och i vilka delar gör den det?
- Vilka konsekvenser leder befolkningsökningen/överbefolkning till? Både i världen men också i de enskilda länderna. Använd de tre perspektiven – socialt, ekonomiskt och ekologiskt.
Vad kan man göra för att stoppa befolkningsökning?
Hans Rosling nämner en rad faktorer som bidrar till att stoppa befolkningsökningen, fundera över hur följande kan göra det. Sätt dig i gruppen och hjälp varandra att diskutera kring nedanstående faktorer
En rättvis värld
Grön teknologi
Minskad fattigdom
Födelsekontroll
Förbättrad hälsa
Barnöverlevnad
Tillsammans i gruppen ska ni resonera om hur vi ska få en hållbar befolkningsnivå. Försök att utveckla de tankar ni fick av Hans Rosling – vad menar han med en rättvis värld? Hur kan en rättvis värld leda till att befolkningsökningen hejdas? Försök att se samband mellan de olika lösningarna. Resonera utifrån alla de tre perspektiven – socialt, ekonomiskt och ekologiskt.
Tillsammans i gruppen ska ni resonera om hur vi ska få en hållbar befolkningsnivå. Försök att utveckla de tankar ni fick av Hans Rosling – vad menar han med en rättvis värld? Hur kan en rättvis värld leda till att befolkningsökningen hejdas? Försök att se samband mellan de olika lösningarna. Resonera utifrån alla de tre perspektiven – socialt, ekonomiskt och ekologiskt.
Den demografiska transitionen och befolkningspyramider
Efter nedanstående genomgång ska ni i grupper skriva ner vad som kännetecknar
Fas 1
Fas 2
Fas 3
Fas 4
Orsaker till fattigdom och sårbara platser i världen
I klippet nedan presenteras flera orsaker till fattigdom. Tillsammans i er grupp ska ni nu lista så många orsaker som ni kan. Utgå från sociala, ekonomiska, ekologiska, politiska samt historiska perspektiv när ni diskuterar. Vi kommer att gå igenom dem tillsammans i helklass. Ta hjälp av lärobok 170-179 Geografi utkik!
Fattigdomscirkeln
I klippet nedan presenteras flera orsaker till fattigdom. Tillsammans i er grupp ska ni nu lista så många orsaker som ni kan. Utgå från sociala, ekonomiska, ekologiska, politiska samt historiska perspektiv när ni diskuterar. Vi kommer att gå igenom dem tillsammans i helklass. Ta hjälp av lärobok 170-179 Geografi utkik!
Dags för Examinering- se mall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar